Reisverslag Oktober 2016

In het half jaar voor ons vertrek naar Sovata is er ongelooflijk veel kleding, schoenen, breiwerken en allerlei andere goederen binnen gekomen. Dat heeft ervoor gezorgd dat het aantal rijk gevulde bananendozen met dit transport op het recordaantal van 1138 is gekomen. Daarnaast zijn er tal van losse bundels zoals fietsen, baby- en kinderwagens, rollators, kinderbedjes en matrassen meegenomen. De mensen in Sovata en Sarateni zijn u meer dan dankbaar en wij brengen hun dank graag aan u over.

Twee weken voordat wij zouden vertrekken werden de weerberichten goed in de gaten gehouden. Regen, wind en koud weer waren de voorspellingen en die bleken deze keer ook te kloppen. De vette kleigrond in Roemenië is spekglad en is moeilijk door heen te rijden en te lopen. Het was glibberen en glijden geblazen en het was iedere keer weer een toer om bij de hutjes en huisjes in de hoger geleden gebieden te komen. ‘s Avonds kwamen wij met dikke stukken klei aan onze schoenen en laarzen en kleddernatte kleding terug op ons logeeradres. Het eerste half uur was het schoonmaken geblazen van ons schoeisel en de natte kleding te drogen hangen. Bijna iedereen is snipverkouden geworden en liep lekker te snotteren.

ZATERDAG: na de gebruikelijke autorit van bijna 3 dagen komen wij rond 19.30 uur aan in een nattig en koud Sovata. Zoals de laatste keren gebruikelijk, is een groepje van 4 vrijwilligers: Anneke, Coby, Riet en Danny, vooruit gereisd om de truck met de kostbare lading op te vangen en de grote partij dozen voor de scholen, crèches, ziekenhuis en kinderhuis vast uit te rijden en op hun bestemming te brengen. Dat scheelt enorm veel werk voor de groep die zaterdagavond aankomt met de R-Vent bus en kunnen de teams de volgende dag vroeg beginnen met het bezoeken van de gezinnen. Na het avondeten komen de teams nog even samen om de planning voor deze week door te nemen en iedereen kan op tijd naar bed om de volgende ochtend vroeg te starten.

ZONDAG: Met gezonde spanning en stress vertrekken de teams naar Hostad om hen de spullen te brengen die zij hard nodig hebben. Op het terrein aangekomen kregen wij een vrolijk welkom van de bewoners die al op de uitkijk stonden. Onze bus hebben zij al zien rijden en de mensen weten dat hun wijk altijd het eerste aan de beurt is.

Er zijn drie bussen nodig om alle spullen kwijt te kunnen en het team van Anneke en Cees organiseren de volgorde van de dozen op uitgifte. De 3 teams die de gezinnen in hun huisje of hutje bezoeken, vullen een voorgedrukt briefje in waarop staat aangegeven of er in een gezin dekens, babypakket, brood, toilettas, speelgoed en snoepjes voor de kinderen of andere dingen nodig zijn. Anneke en Cees geven de op het briefje aangegeven spullen aan de mensen. Het is dus van groot belang dat de goederen in de bus op de juiste volgorde staan.

Lees het volledige Reisverslag in PDF.