Reisverslag April 2018

Lieve mensen,

Dat deze reis een reis zou worden met een gouden randje konden wij van tevoren niet weten. Het is een bijzonder, emotioneel en mooi bezoek geweest met vele hoogtepunten. De weersomstandigheden waren meer dan goed, soms zelfs iets te warm.

Onze geweldige sponsors zoals Neele-Vat Logistics uit Rotterdam, die er telkens weer voor zorgt dat het enorme transport kosteloos van Oud-Beijerland naar Sovata wordt gebracht en
Bergschenhoek Groep B.V. uit Bergschenhoek heeft er wederom voor gezorgd dat een groep vrijwilligers per R-Vent bus naar Sovata konden reizen. Ook het drukken van het reisverslag is geheel op kosten van Bergschenhoek Groep B.V. gerealiseerd. Onze dank is bijna niet meer in woorden uit te drukken, maar wij willen deze sponsors uit de grond van ons hart bedanken.

Dankzij onze andere super sponsors hebben wij heel veel mensen blij kunnen maken met persoonlijke gezinsdozen, voedselpakketten, voedselbonnen en alles wat de meest arme mensen van Sovata en Sarateni nodig hebben. Langs deze weg willen wij u allen héél hartelijk bedanken voor uw prachtige donaties, in welke vorm dan ook.

Binnen het bestuur van SOS hebben zich een aantal wijzigingen voorgedaan. Danny Kleefkens, tot februari 2016 lid van het bestuur, heeft zijn werkzaamheden voor SOS sinds mei 2017 moeten beëindigen door andere ontwikkelingen en drukke werkzaamheden. Het beheer van de website heeft Danny gevoerd tot de komst van de nieuwe website op 16 mei 2018. Anneke Westerhoff heeft haar functie als vicevoorzitter om gezondheidsreden moeten beëindigen. Anneke heeft haar taak als vicevoorzitter met verve uitgevoerd van 18 augustus 2013 t/m 25 maart 2018. Vanaf 25 maart 2018 is de functie van vicevoorzitter overgedragen aan Cees de Jong. Tot slot zal José Meinen, die de functie van penningmeester heeft gevoerd van 1 juli 2015 t/m 30 juni 2018, haar functie overdragen aan Ruben Vergeer van Vergeer Finance. Vanzelfsprekend bedanken wij hen voor hun positieve bijdrage.

Irma zal binnen SOS de nieuwe Europese privacywet gaan beheren. Het beheren van deze wet vraagt veel aandacht en tijd. Wij zijn Irma zeer erkentelijk dat zij deze taak op zich neemt en wensen haar alle succes.

Mogelijk heeft u al gezien dat onze website geheel vernieuwd en gemoderniseerd is. Geert, die sinds november 2016 als jongste vrijwilliger het SOS-team versterkt, heeft de nieuwe website ontwikkeld. Wij zijn zeer trots op onze nieuwe website en hopen dat ook u kunt genieten van deze mooie en duidelijke website.

De opening van de tweedehands kinderkledingwinkel van Melinda in Sovata zal u niet ontgaan zijn. Op onze website zijn daar regelmatig artikelen aan gewijd. Het blijkt dat de winkel een daverend succes is en dat zelfs uit de verre omtrek van Sovata klanten de weg naar de winkel weten te vinden. Als de winkel inderdaad zo succesvol blijft, kunnen er meer mensen aan het werk. Een mooie manier om zo de werkgelegenheid een handje te helpen.

In de voorgaande reisverslagen heeft u kunnen lezen over het project: “Kleding voor Volwassenen aan Scholen”.
Ook dit project is een zeer succesvol project. Op de scholen Linistei, Sarateni, Iliesi en Lunga worden dameskleding en damesschoenen verkocht tegen kleine bedragen aan de bewoners in de betreffende wijken. Met de opbrengst van de verkopen kunnen de scholen activiteiten met de kinderen ondernemen zoals een bezoek aan de dierentuin, speeltuin of de Kerst- en Paasviering mogelijk maken. Dit project is zó succesvol dat de directeuren van deze scholen vragen of het mogelijk is om herenkleding en herenschoenen mee te brengen in oktober. Dat is natuurlijk een fantastische ontwikkeling. Natuurlijk gaan wij voldoen aan deze vraag. Een uitgebreidere toelichting over dit project kunt u lezen op pagina 27 van het reisverslag.

Wij hopen u met het bijgaande reisverslag een goed beeld te geven van onze ervaringen en belevenissen.

Tot slot rest ons u allen ontzettend hartelijk te bedanken voor alle hulp, ondersteuning en donaties in welke vorm dan ook en natuurlijk voor alle liefs en goeds. Wij voelen ons zeer vereerd met u als sponsor van SOS.

Op onze website www.stichtingsovata.nl, kunt u alle nieuwtjes, lopende en nieuwe projecten volgen. Het plaatsen van een berichtje in het gastenboek stellen wij zeer op prijs.

Met vriendelijke groet,

Yvonne Willebrands
namens het bestuur van

Stichting Ondersteuning Sovata

Download het volledige Reisverslag in PDF.