Reisverslag April 2017

De reis van april 2017 is deze keer anders verlopen dan alle eerdere reizen die wij gemaakt hebben. Normaal gesproken reist een groepje vrijwilligers vooruit om het transport op te vangen wanneer de truck van Neele Vat Logistics uit Rotterdam aankomt in Sovata. Deze groep vrijwilligers organiseert dan de pallets met dozen en losse bundels en rijden de grootste partijen dozen vast uit naar het ziekenhuis, kinderhuis, de scholen en crèches. De ruimte die wij ter beschikking hebben in Sovata en Sarateni is niet erg groot en daarom zijn wij genoodzaakt de grootste partijen direct naar hun bestemming te brengen.

Een tweede groep vrijwilligers reist dan in 3 dagen met de R-Vent bus van Bergschenhoek Groep BV uit Bergschenhoek naar Sovata. Janny en Cees, de vaste chauffeurs van de R-vent bus, konden deze keer niet mee naar Sovata. Natuurlijk misten wij Janny en Cees verschrikkelijk.

Voor het eerst sinds jaren is de tweede groep per vliegtuig van Dortmund naar Cluj Napoca gereisd. Daar werden zij opgehaald door Levente, een van onze Roemeense vrijwilligers, met de tweede R-vent bus die vorig jaar door de Bergschenhoek Groep BV uit Bergschenhoek is gesponsord.

De reis van Cluj Napoca naar Sovata duurde dik 3 uur en ging zéker niet over mooie en rustige wegen. Gaten, hobbels en bobbels in het wegdek, paard en wagens en grote trucks zijn de veroorzakers van veel oponthoud op weg naar Sovata.

Geert, de jongste vrijwilliger binnen het SOS team, was deze keer vooruit gereisd en heeft het transport in Sovata opgevangen. Geert heeft samen met Herman, een Belgische vrijwilliger die ons vaker helpt, en onze Roemeense vrijwilligers de meeste dozen en losse bundels op de plaats van bestemming gebracht. De rest van de dozen stond keurig op locatie in de opslag van Sovata en Sarateni, klaar om weggebracht te worden naar de gezinnen.

Heel Sovata en Sarateni wist al van onze komst, omdat op het nieuws van de lokale televisie verteld was dat de truck van Neele-Vat Logistics met de goederen van SOS met pech gestrand was in Duitsland. Twee dagen later dan verwacht kwam de truck, toch nog op tijd voor ons bezoek, aan in Sovata. De mensen waren opgewonden en hoopten op een bezoek van een van de SOS teams en natuurlijk waren zij benieuwd of er ook voor hen een pakket bij zou zijn.

ZATERDAG: na het ontbijt nemen alle teams gezamenlijk de planning voor de komende dagen door en worden er nog wat bijzondere punten doorgenomen die van belang zijn voor het bezoeken van de gezinnen.

Zoals altijd gaat Coby de gezinnen bezoeken die her en der verspreid wonen in Sovata en Sarateni. Het neemt heel veel tijd in beslag om van de een naar de ander te komen en voor Coby is het dan ook van belang om goed uit te zoeken in welke volgorde zij de wijken en straten zal bezoeken. Meestal wordt zij geassisteerd door Eva, een van onze Roemeense vrijwilligers. Coby is een oude rot in het vak en weet precies hoe het bezoeken van de gezinnen in zijn werk gaat en dat je vaak meerdere keren langs moet om iemand thuis aan te treffen.

Lees het volledige Reisverslag in PDF.