Reisverslag April 2016

Na een autorit van bijna 3 dagen komen wij op zaterdag rond 18.00 uur aan in een droog en redelijk zonnig Sovata. Gelukkig waren Anneke en Danny vooruit gereisd en hadden in de tussentijd de truck van Neele-Vat opgevangen en ervoor gezorgd dat alle dozen en losse bundels op de juiste volgorde stonden.

Anneke heeft ook op zaterdag 800 boterhammen met boter en jonge kaas gemaakt voor de bewoners op Hostad en ook heeft zij ervoor gezorgd dat wij bijna direct aan tafel konden om te genieten van een heerlijke maaltijd spaghetti en zelfgemaakte gele vla als dessert. De teams nemen de planning voor de volgende dag nog met elkaar door en wij stappen redelijk vroeg ons bed in om de volgende morgen fris en vol energie aan de slag te gaan.

Op zondagmorgen is onder de vrijwilligers een beetje spanning omdat het altijd weer de vraag is of het bezoek aan de wijk Hostad goed en rustig zal verlopen. Deze keer had ik niet, zonder dat de vrijwilligers het van tevoren wisten, een brief gestuurd aan de burgemeester van Sarateni om de zigeuner bewoners van Hostad te informeren dat wij zouden komen en dat zij zich rustig en beleefd moeten gedragen en vooral in of bij hun hutje moeten blijven. Het blijkt achteraf een rustig en mooi bezoek te zijn geweest.

Ook deze keer hebben wij twee grote transportbussen die volgeladen zijn met dekendozen, voedseltassen, babypakketten, speelgoed voor de kinderen in alle leeftijden, zakjes met de lekkere dikke boterhammen, snoepgoed om uit te delen en grote ballonnen om de kinderen extra blij te maken.

Omdat een groot aantal dames van Hostad in oktober vroegen om shampoo en zeep om zich te verzorgen, hadden wij ook toilettassen meegenomen met daarin een kam, nagelknipper, nagelborstel, zeep, shampoo, handdoekje, een ketting of armband, tandpasta, tandenborstel, zeep en paracetamol. De toilettassen bleken een groot succes en sommige bewoners kwamen naar de bussen om te vragen waar bijvoorbeeld een nagelborstel, het nagelknippertje of een tubetje crème voor gebruikt moesten worden. Dat was erg leuk.

Voor de 4 mannen die in oktober om scheerschuim hadden gevraagd, hadden wij complete scheersetjes meegenomen. De mannen glommen van trots toen zij hun eigen toilettasje kregen met de scheerspulletjes. In oktober zullen wij proberen om alle mannen te voorzien van zo’n scheersetje.

Inmiddels staan de drie teams klaar om het terrein in te gaan en wij zien dat sommige mensen toch hun nieuwsgierigheid niet konden bedwingen en even om het hoekje kwamen gluren om een glimp op te vangen van wat er allemaal in de transportbussen stond.

Lees het volledige Reisverslag in PDF.