Brandweerpakken voor de kinderen van de Sarateni school

De burgemeester van Sarateni had SOS gevraagd of het mogelijk was om voor de brandweermannen (tweedehands) brandweerkleding te regelen. De brandweer ter plaatse heeft geen officiële en veilige brandweerkleding en ze zouden dat eigenlijk wel moeten hebben.

Natuurlijk gingen wij op zoek en vroegen diverse brandweerkazernes of er gebruikte brandweerkleding en toebehoren ter schikking zou kunnen komen. Het bleek geen eenvoudige klus om aan deze specifieke kleding te komen. Gelukkig had Hugo, de man van een van de vrijwilligers, de juiste contacten en heeft er voor gezorgd dat er voldoende brandweerpakken, inclusief helmen, laarzen en allerlei andere materialen, opgehaald konden worden bij één van de Nederlandse brandweerkazernes. De brandweerpakken zijn door SOS overgedragen aan de brandweer van Sarateni. U begrijpt dat deze mannen vol trots hun prachtige brandweerpakken aan de bewoners van de wijk breeduit showden. De jongetjes die ook graag brandweerman willen worden, keken hun ogen uit en droomden ervan ooit ook zo’n stoer pak te mogen dragen om mee helpen de branden te blussen.

Ildiko, de directeur van de Sarateni School, vertelde ons dat het fantastisch zou zijn als een aantal kinderen een brandweerpakje zouden hebben. Uiteraard werd door ons op internet gespeurd naar deze pakjes met eventuele toebehoren. Dat bleek een dure aangelegenheid te zijn en gingen wij op zoek naar iemand die wellicht de pakjes wilde maken. Corrie, een van onze vrijwilligers, bood aan om de 16 brandweerpakjes te maken.

Corrie heeft ons ontzettend verrast met de prachtige brandweerpakjes. Vanzelfsprekend moesten er nog allerlei emblemen op. Ook dat bleek een dure aangelegenheid. De zoon van Lien echter had de oplossing: linnenpapier kopen, emblemen met de printer erop printen en met een warm strijkijzer de erop maken. Voilà, dat staat stoer en prachtig. Wij kwamen in de loods 16 t-shirts tegen met grote en passende emblemen. De emblemen werden uitgeknipt en werden door Corrie op de achterkant van de pakjes gestikt. Schitterend!!

Tot onze grote verrassing kwamen Ruud en Paula met rode helmen en brandblussertjes -waar echt water uitkomt- naar de loods. Wát een feest was dat!!

Om alles helemaal compleet te maken moesten er eigenlijk ook rode of zwarte laarsjes bij komen. Ook weer via internet zagen wij dat de prijzen rond de  € 15,- per paar uit kwamen en dat was wel erg veel geld om 16 paren aan te kopen. Rolf en Suus, die de brandweerpakjes zagen hangen en ons verhaal erbij hoorden, werden zó enthousiast dat zij zomaar € 100,- gaven voor de aanschaf van de kaplaarsjes. Op naar Bristol en daar vonden wij prachtige zwart met rode laarsjes met een schitterende Cars sticker erop. Geweldig! Bij de balie bestelden wij het aantal laarsjes in de diverse maten. Natuurlijk werd er vreemd opgekeken bij het kopen van zoveel paren. Het hele verhaal vertelden wij aan de verkoopster en de manager en ook zij werden zó enthousiast dat wij 20% personeelskorting kregen op het totale bedrag. Is dat niet super gaaf !!!

Al met al zijn het prachtige sets brandweerpakjes geworden en wij weten zeker dat de kinderen dol worden van blijdschap.

Ontzettend bedankt Corrie, Lien, Paula, Rolf en Suus en Ruud en het personeel van Bristol Oud-Beijerland.